четвер, 28 листопада 2013 р.

Втрачений шлях чи найвище блаженство? (Данте. «Божественна комедія». «Пекло» і «Рай»).


Мета: з’ясувати мету автора щодо створення І і ІІІ частин «Божественної комедії» - «Пекло» і «Рай»; поглибити знання учнів про зміст поеми; порівняти ці частини; розкрити різні аспекти сприйняття частин твору; вчити працювати з текстом; розвивати навички аналізу тексту, переказу, виразного читання, логічного мислення, знаходити спільне та відмінне у частинах поеми; розвивати уміння відстоювати власну думку; виховувати прагнення бути праведною людиною та розвивати в собі морально-етичні якості.

Обладнання: тексти поеми «Божественна комедія» у перекладі Є. Дроб’язка; схема «Світовлаштування у «Божественній комедії»; ілюстрації Г. Доре, С. Боттічеллі до поеми.

Предмет поеми – людина, яка силою своєї волі, за заслугу або через непослух, зазнає справедливої винагороди або покарання.
Данте
План уроку
І. Активізація учнів до уроку (2 хв).
ІІ. Актуалізація опорних знань (5 хв).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (4 хв).
ІV. Оголошення теми і завдань уроку (1 хв).
V. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу (23 хв).
VІ. Закріплення вивченого матеріалу (7 хв).
VІІ. Домашнє завдання (3 хв).

ХІД УРОКУ
І. АКТИВІЗАЦІЯ УЧНІВ ДО УРОКУ.
Вітання з учнями, перевірка кількості учнів, налаштування на роботу.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
1.     Бесіда на повторення.
·       Прізвище Данте. (Аліг’єрі)
·       У якому місті народився і жив Данте? (Флоренція)
·       Чому поет називав себе безвинним вигнанцем? (За політичні переконання).
·       Кому присвячена книга «Нове життя»? (Беатріче)
·       Найзнаменитіший твір Данте? («Божественна комедія»)
·       Поясніть виникнення назви поеми. (Тому що написана «середнім стилем»)
·       Особливості композиції «Божественної комедії». (3 частини + вступ)
·       Якою строфою написана «Божественна комедія»? (Терциною)
·       Хто був першим біографом Данте? (Дж. Боккаччо)
·       Про які аспекти у сприйнятті поеми говорив Данте? (4 аспекти: буквальний (реальний); алегоричний (зовнішнє життя за символами); моральний (опис переживань людської душі); філософський або містичний)
·       Назвіть українських перекладачів «Божественної комедії». (І. Франко (І пісня), В. Самійленко, М. Рильський, П. Карманський, повний переклад Євгена Дроб’язко).

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
1.   Робота з епіграфом.
Великий Данте визначив так головний предмет своєї поеми.
(читається епіграф, виділені слова закриті).
-         Як ви думаєте, що повинна зазнавати людина? (відгадайте слова:       НАВИРОГОДА (ВИНАГОРОДА)             ЯННАКАРПО (ПОКАРАННЯ).
-         Які гріхи може мати людина?
-         Чи бувають гріхи легкими чи тяжкими?
-         Чи слід карати людину за гріхи?
-         А місце, де панує щастя і немає зла – це?
-         Які асоціації викликає у вашому уявленні слово рай?
-         Чи можна досягти найвищого блаженства?

ІV. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ.
Сьогодні на уроці ми з вами проаналізуємо дві частини поеми і разом з Данте пройдемо шлях від гріха до очищення наших душ.

V. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.
1. Слово вчителя.
Ліричний герой твору починає свою уявну подорож загробним світом на своєму півшляху. Якщо поет народився 1265 року, то йому 35 років – це виходить 1300 рік, коли «пора буяла навкруги квітнева». Подорож вміщена у точно зазначені рамки: увійшовши у браму Пекла ввечері 8 квітня, тобто у Страсну П’ятницю він досяг Емпірей опівдні в четвер 14 квітня 1300 року. Це тиждень інобуття і пошуки Істини та дарування людству надії.
Перед світом постає не реальна людина, а дух, котрий протягом подорожі зустрічає інших духів людей, які жили колись. Серед них є як історичні постаті, так і вигадані. Данте використовує мандри душі, маючи на меті показати моральний стан окремої людини і людства взагалі.
Головний герой твору проходить пекло, чистилище і рай. Пекло – це час гріха й минулого, чистилище – час каяття і вибору, рай – час праведності та вічного майбутнього. Ми вже з вами говорили про число три в поемі.
Пригадайте, чим важливе це число в поемі? (поема складається з трьох частин; написана терциною; в кожній частині 33 пісні; у вступі зустріч із трьома звірами (леопард, лев, вовчиця)).

2.   Виразне читання першої пісні поеми (переклад Є. Дроб’язка).

3.   Бесіда за прочитаним.
-         Де відбувається подія? Чому саме вночі? (Ніч, морок є уособленням темних сил, гріхів, що в них поринули люди. Крім того, морок є символом незнання.)
-         Кого першими зустрічає ліричний герой у цьому лісі? (Шлях перепинають лютий і підступний леопард, жорстокий лев; зажерлива худа вовчиця.)
-         Які людські вади й спокуси уособлюють собою хижаки? (Гордість (лев), користолюбство (вовчиця), любострастя (леопард).)
-         Що уособлює пагорб? (Пагорб, котрий піднісся над лісом гріхів і помилок, є уособленням доброчесності, через яку можна піднестися до Бога. Це моральна мета кожної людини. Пагорб осяяний сонячним промінням, що надає людині нових сил для пошуків Істини.)
-         З якими словами поет звернувся до духа, що звернувся на його шляху? («Врятуй! – була мольба єдина, - Байдуже, чи людина ти чи дух!»)
-         Як герой здогадався, що перед ним Вергілій? (Від слів «Не людина; був людина…» до слів «А Іліон упав в огні та димі».)
-         Як поет виразив свою пошану до давньоримського поета? («О світло й честь усіх співців земних ……. Той гарний стиль, що дав мені визнання».)
-         Згадайте, в якому творі Вергілій описав пекло? («Енеїді».)
-         Яке символічне значення має образ Вергілія у творі? (Образ Вергілія символізує не просто мудрість, а й велич мистецтва, його духовну силу та вплив на людей. Вергілій, як і прагнув Данте, мріяв про велич і міць Риму, ідею національного єднання. Митець, ідучи за Божественною мудрістю, має очиститися, усвідомити, які перешкоди стоять на шляху до неї і здолати їх.)

4.   Виразне читання уривка з 4-ої пісні поеми.

5.   Бесіда.
-         Як автор зображує пекло? (Це величезна кругла прірва, що звужується до центру землі. На її колах розташовані грішники, засуджені на вічні думки.)
-         Скільки кіл має пекло? (Дев’ять)
-         Схарактеризуйте кожне з кіл. (У першому колі перебувають нехрещені немовлята та доброчесні християни, у другому – порушники шлюбної вірності; у третьому – ненажери, у четвертому – скнари і марнотратники, у п’ятому – нудні та гнівні, у шостому – єретики, у сьомому – насильники різних видів (над собою, над майном, над ближнім тощо), у восьмому – ошуканці, лицеміри, хабарники, злодії, спокусники, фальшивомонетники, у дев’ятому – зрадники.)
-         Який гріх, на думку Данте, найстрашніший?  (Зрада.)
-         Як ви вважаєте, чи може поет звернути з цього страшного шляху? (Ні, він мусить пройти все до кінця, тобто пізнати усю глибину гріха. Без цього не можна осягнути Істину.)
-         Кого зустрічає Данте на своєму шляху? (І сучасників, і літературних героїв, й історичних персонажів. Серед них Прекрасна Єлена, Франческа де Раміні, її коханий Паоло, поет Бертран де Борн, Дідона, Семіраміда, граф Уголіно, Брут, Іуда, Кассій та інші.)
-         Про що згадують усі грішники? (Про земне життя.)

6.   Переказ тексту.
-         Розкажіть історію життя одного з тих героїв, яких Данте зустрів у пеклі  (Про Франческу та Паоло; про Улісса; про страждання Уголіно); порівняти сучасне ставлення до їхніх гріхів із середньовічним.

7.   Метод ПРЕС.
Кого я б визволив із пекла? Чому?

8.   Проблемне питання.
-         Чи можна досягти найвищого блаженства?
-         Що треба зробити, щоб рай настав на землі?

9.   Слово вчителя.
У третій частині ліричний герой поеми потрапляє до Раю. Рай уявляється авторові у вигляді величезної троянди, на пелюстках якої знаходяться душі праведників. Над ними, в оточенні сліпучого сяйва, перебуває Бог. З тексту поеми відомо, що біля райської брами Вергілій залишає поета, а замість нього з’являється Беатріче.

10. Виразне читання

11. Бесіда за прочитаним.
-         Якою зображена Беатріче? (Ця жінка підноситься у сан святої.)
-         Як ви гадаєте, чому Беатріче завжди зображена в яскравому світлі? (Тому що вона є ідеалом Данте. Беатріче – ангел, вона чиста душею.)
-         Чи можна вважати образ Беатріче символічним? (Так.)
-         Розкрийте символіку цього образу? (Беатріче є символом чистого, вічного кохання.)
-         Подумайте, чому саме цей образ супроводжував Данте протягом усієї мандрівки? (Тому що Данте вірив у велику силу цього почуття, у те, що воно може допомогти людині знести усілякі негаразди.)
-         У чому, на вашу думку, виявилася сміливість Данте в зображенні образу Беатріче? (Поет сміливо підносить земну жінку в сан святої. Адже Данте жив в епоху середньовічного мороку, коли одне необережне слово викликало обвинувачення в єресі і загрожувало вогнищем інквізиції.)
-         Скільки концентричних сфер у Раю? (Дев’ять. Це парад світил – Місяця, Меркурія, Венери, Сонця, Марса, Юпітера і Сатурна; непорушних зірок. Кожна з сфер є символом певного морального поняття, а не місцем ув’язнення.)
-         Що споглядають душі праведників? (Велич Творця)
-         Що відрізняє Рай від Пекла? (Рух і Світло; в Раю всі перепони зникають, душі праведників вже не закріплені за своєю сферою – вони вільно линуть до Емпірею.)
-         З ким зустрічається із праведників Данте? (Фома з Аквіно; Петро Даміан; Бернар Клервоський; апостоли Петро, Яків, Іоанн; свого прапрадіда Каччагвіда; папу Боніфація VІІІ та інших.)

12. Переказ тексту.
Перекажіть епізод, який вам найбільше запам’ятався з мандрівки Данте колами Раю. (історія Фоми з Аквіно; зустріч із Соломоном; зустріч із Каччагвідою (прапрадід Данте); зустріч із апостолами).

13. Виразне читання пісні 33 («Рай»).

14. Бесіда за прочитаним.
-         Яким зображений Рай? (Там завжди сяють яскраві зірки, мерехтять різними кольорами відблиски вогненної ріки, квітнуть чарівні квіти.)
-         Згадайте, яким зображений Рай у Біблії. (Це прекрасний сад, або Едем. У ньому ростуть різноманітні дерева з дивовижними плодами, квітнуть чудові квіти.)
-         Яка головна ідея цієї пісні? (Ідея торжествуючої й облагороджуючої Любові, що втілюється в образі Беатріче.)
-         В яких рядках вона виражена? («Уяві сила зрадити була, Та, мов колеса, ясні і веселі, Жадобу й волю долі повела Любов, що водить сонце й зорні стелі».)
-         Що побачив Данте у Раю? (Він побачив сяйво, у якому було видно три кола.)

15. Коментар вчителя.
Данте побачив таємницю триєдиного Бога у вигляді трьох рівновеликих кіл різного кольору. Одне з них (Бог-Син) здавалося відбитком другого (Бога-Отця), а третє (Бог – Дух Святий) здавалося вогнем, породженим обома цими колами (за католицькою догмою, Святий Дух виходить від Отця й Сина).
У другому колі, що здалося відбитком першого, Данте побачив обриси людського обличчя. Ці рядки важливі, оскільки Данте вказує найвірніший шлях очищення: звернення до Бога, який є втіленням справжньої Істини.
На думку Данте, моральною метою кожної людини має бути доброчесність, через яку можна піднестися до Господа й вибрати вірний шлях у житті. Тобто у своєму творі поет обстоює цінність духовного, насиченого, осмисленого життя.

16. Робота з ілюстраціями Г. Доре.
«Данте у темному лісі»
-         Знайдіть у тексті слова, які відповідають зображеному на малюнку. («Я трапив у похмурий ліс густий…», «Ліс листатий…, суворий, дикий».)
-         Як художник підкреслює втрату ліричним героєм істинного шляху? (Покручені коріння дерев, чагарі, пітьма, морок, який уповив усе. Ледь видніється маленька стежина, але герой не бачить її. Це теж символічно, адже він втратив вірний шлях.)
-         Яким є вираз обличчя поета? (Поет охоплений жахом, сторожко озирається навкруги.)

«Емпірей»
-         Чим зображення Раю відрізняється від змалювання Пекла? (Художник, зображаючи Рай, змальовує сяюче світло. Зображуване стає набагато м’якшим, лінії славнішими.)
-         Що означає зоря в центрі малюнка? (Це яскрава зоря любові.)
-         Як ви думаєте, з чим пов’язані такі зміни в техніці малюнка? (Художник намагається передати зміни в душі героя, що сталися протягом мандрівки.)
Протягом твору Данте як художник використовує багату палітру кольорів та їх відтінків. У «Пеклі» панують похмурі кольори – переважно червоний та чорний, в «Чистилищі» - сіро-блакитний, зеленкуватий, золотистий і в «Раю» сяють променисті барви на тлі найчистішого світла.

VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.
1.      «Мозковий штурм»
Зрада – любов; найбільший гріх – найвище блаженство? Це антитези? Чи, можливий такий варіант: ЗРАДА - > ЛЮБОВ; НАЙБІЛЬШИЙ ГРІХ - > НАЙВИЩЕ БЛАЖЕНСТВО? В якому випадку? (Через очищення власної душі молитвою і покутою)
Для світу поеми характерний прийом антитези: верх і низ (піднесені чи низькі думки), світло й темрява, душа і плоть, дух і матерія, Бог і диявол, минуле і майбутнє. Проте шлях поета йде знизу вгору, що символізує очищення душі від минулого, гріховного й тілесного і прилучення до вічного, праведного, духовного. Долаючи пітьму гріха й морок пізнання, душа поета йде до світла віри. Пройшовши через пекло тяжкої боротьби за існування, через чистилище, люди здобудуть рай.

2.     «Продовжте речення»
·       Я навчився ………
·       Я замислився …….
·       Я зрозумів ……….
·       Я відчув……………

3.     Узагальнююче слово вчителя.
«Данте є найвищим виразом, поетичним вінцем та увінченням того, що називаємо середніми віками. Та рівночасно як людина геніальна, він усім своїм єством належить до новіших часів, хоча думками і поглядами коріниться у минувшині!» - таку оцінку італійському поету дав Іван Франко.
Данте вперше в середньовічній літературі зобразив у художньому творі проблеми реального, земного життя й дав сміливу критику тогочасної моралі. Він першим наголосив на тому, що високі моральні істини є рушійними силами людського життя. Окрім того, поет піднявся до розуміння духовної величі людини та її особистої відповідальності як за вибір власного шляху, так і за зміни в житті й суспільства.

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Творче завдання: визначити композиції І і ІІІ частин і записати в зошит (експозиція, зав’язка, розв’язка дії, кульмінація, розв’язка).
Підготувати доповідь за статтею І. Франка «Данте Аліг’єрі. Характеристика середніх віків. Життя поета і вибір із його поезії».

Немає коментарів:

Дописати коментар